Szanowni Państwo,
W ostatnim czasie odnotowaliśmy wzmożoną ilość zgłoszeń odnośnie prób podszywania się pod Banki, za pomocą fałszywych połączeń telefonicznych. W celu uwiarygodnienia rozmowy oszuści dość często wykorzystują techniki spooflingowe.
Jak działa Spoofing?
Spoofing to rodzaj ataku, w którym haker chce wciągnąć ofiarę w rozmowę telefoniczną aby uzyskać
dostęp do poufnych danych, np. hasła, loginu i numeru konta bankowego. Oszust moze stosować
oprogramowanie, które ukrywa autentyczny numer telefonu dzwoniącego i wyświetla dowolny numer.
Na ekranie telefonu klienta zostanie wyświetlony, np. numer banku lub innej instytucji (policja,
operator sieci komórkowej, NBP).
Jak przeciwdziałać?
- Zapewnić klientowi mozliwość szybkiego zastrzeżenia instrumentu płatniczego tj. karty
płatniczej oraz dostępu do bankowości elektronicznej.
Jeśli po zgłoszeniu oszustwa przez klienta zostanie zrealizowana nieuprawniona transakcja,
odpowiedzialność za nią ponosi Bank. - Wzmożyć monitoring transakcji przed ich realizacją, a zwłaszcza przelewów natychmiastowych.
- Monitorować zdarzenia w bankowości elektronicznej.
- Przygotować komunikat odnośnie podszywania się pod numer telefonu Banku/pracownika
Banku i udostępnić go na stronie Banku, na stronie do logowania do bankowości
elektronicznej oraz wysłać wiadomość do klientów poprzez bankowość elektroniczną.
Możesz skorzystać z komunikatow przygotowanych przez Bank BPS, ktore są zamieszczone
na stronie https://www.bankbps.pl/komunikaty-dot-bezpieczenstwa. - Przygotować ulotki dla klientów, którzy nie korzystają na co dzień z elektronicznego dostępu
do rachunku. - Przeanalizować mozliwość wprowadzenia limitów na przelewy natychmiastowe w bankowości
elektronicznej oraz maksymalnych limitów dla transakcji BLlK, którymi zarządzają Państwo na
poziomie swojego Banku Spółdzielczego, w ramach systemów do obsługi BLlK. - W przypadku zrealizowania nieuprawnionej transakcji natychmiast należy dokonać zgłoszenia
na skrzynkę:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , w przypadku realizacji przelewu;Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , w przypadku transakcji BLIK;Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , w przypadku transakcji kartowej, a następnie wysłać reklamację poprzez system OGNIVO.
- Wszelkie incydenty związane zbezpieczeństwem internetowym mozna zgłaszać do zespołu
CERT Polska.
Aby to zrobić, wystarczy wejść na stronę https://incydent.cert.pl/, a następnie postępować
zgodnie z instrukcją. - Jeśli numeru telefonu Banku służy wyłącznie do odbierania połączeń istnieje mozliwość
zgłoszenia takiego numeru do wykazu DNO.
Co to jest wykaz DNO?
- Tzw. wykaz DNO - jest wykazem numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń
głosowych. - Wykaz został uruchomiony na podstawie artykułu 17 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o
zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej - https://www.uke.qov.pl/akt/ustawa-o-zwalczaniu-naduzyc-w-komunikacji-elektronicznej-jawny-wykaz-numerow-sluzacych-wylacznie-do-odbierania-polaczen,527.html
Cel działania wykazu DNO
- Wykaz DNO ma poprawić bezpieczeństwo klientów m.in rynku finansowego poprzez utrudnienie przestępcom podszywania się pod numery zaufanych podmiotów takich jak banki.
Jak działa wykaz DNO
- Bank może zgłosić swoje numery telefoniczne do wykazu DNO w celu ochrony ich przed podszywaniem się przez przestępców.
- Zgłaszamy numery, które są wykorzystywane tylko do przyjmowania połączeń (najczęściej są to numery infolinii bankowej)
- Dodany numer do wykazu będzie chroniony przez operatorów telekomunikacyjnych.
- Każde połączenie wychodzące z numeru znajdującego się w wykazie będzie blokowane. Dzięki temu przestępcy nie będą mogli wykorzystać zgłoszonych numerów do podszywania się pod bank a klienci nadal będą w stanie komunikować się ze swoim bankiem.
Jak dokonać zgłoszenia do wykazu DNO
- Wpis numeru do wykazu dokonujemy elektronicznie za pomocą złożenia wniosku na Platformie Usług Elektronicznych (PUE).
- Platforma PUE jest dostępna na stronie UKE pod adresem https://pue.uke.qov.pl
Dodatkowe informacje
- Cały proces rejestracji numerów banku w wykazie DNO jest opisany na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod linkiem: https://bip.uke.gov.pl/jak-uzyskac-wpis-w-wykazie-dno/
- Ustawa jest dostępna w Dzienniku Ustaw z 2023 roku, poz. 1703 pod linkiem: https://dziennikustaw.qov.pl/DU/rok/2023/pozycja/1703
- Wykaz DNO z listą zgłoszonych numerów jest dostępny pod adresem: https://numeracja.uke.gov.pl/pl/orvc_tables