Skip to main content
  • Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo

22-05-2024
BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.

Czytaj więcej
Na czym polega oszustwo na BLIK?

Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.
Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:
  • Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.
  • Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
  • Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.
  • Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.
Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:
  • Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie).
  • Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.
  • Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi.
  • Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze.
  • Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy.
  • Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach.
  • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.
Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:
  • Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.
  • Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.
Płatności BLIKIem są bezpieczne

Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.
Przeczytaj więcej o tym jak dbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy:
Jak na co dzień dbać o bezpieczeństwo pieniędzy?
Zagubiony lub skradziony portfel, karty płatnicze, dokumenty, smartphone – co robić?

06-03-2024
Zidentyfikowaliśmy próby podszywania się przez oszustów pod pracowników naszego Banku. Oszuści dzwonią z rożnych numerów. Na Twoim telefonie może wyświetlić się nawet numer Infolinii naszego Banku.

Czytaj więcej
Oszuści informują o rzekomo podejrzanej transakcji i próbują wyłudzić dane poufne lub namawiają do zainstalowania oprogramowania, które umożliwia zdalny dostępu do komputera.
Pamiętaj:
  • Pracownicy Banku ani pracownicy Infolinii Banku nigdy nie proszą o podanie hasła do bankowości elektronicznej oraz kodów autoryzacyjnych;
  • Nie podawaj danych poufnych odnośnie Twojej karty czy dostępu do bankowości internetowej.
  • Nie podawaj przez telefon kodów z SMS-ów autoryzacyjnych.
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania na prośbę osoby dzwoniącej.
  • Zwróć uwagę na akcent dzwoniącego, czy używane słowa np. konto zamiast rachunek.
  • Zachowaj zdrowy rozsądek. Nie działaj pod presją czasu. Chroń swoje dane!
  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości z kim rozmawiasz, rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund i samodzielnie skontaktuj się z Infolinią Banku lub Twoim opiekunem w Oddziale. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
  • Bądź ostrożny! A jeśli podałeś poufne dane skontaktuj się z: 
    • 801 321 456 (opłata za połączenie wg taryfy operatora)
    • (+48) 86 215 50 00 (z telefonów komórkowych lub z zagranicy, opłata wg taryfy operatora).
Zapoznaj się z poniższym komunikatem. Wystarczą dwie minuty, które mogą uchronić Twoje środki.
https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Oszusci-dzwonia-z-numerow-podszywajacych-sie-pod-banki

16-01-2024
W dniach 8-10 stycznia 2024 roku doszło do operacji przeprowadzonej przez Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości na terenie 10 województw. 

Czytaj więcej
Akcja ta była rezultatem śledztwa pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Łodzi i koordynacji Departamentu do spraw Cyberprzestępczości i Informatyzacji Prokuratury Krajowej. Zatrzymano 21 osób, w tym obywateli Ukrainy i Białorusi, będących członkami zorganizowanej grupy przestępczej o zasięgu międzynarodowym.

Przestępcy działali poprzez wysyłanie masowych wiadomości SMS informujących o konieczności dokonania dopłaty do przesyłki lub rachunku za prąd. Wiadomości zawierały linki, które przekierowywały ofiary na fałszywe strony internetowe imitujące bankowość elektroniczną. Po wprowadzeniu danych na podrobionej stronie, oszuści uzyskiwali dostęp do kont bankowych ofiar, dokonując kradzieży pieniędzy i zaciągając kredyty. W wyniku tych działań ponad 800 osób straciło ponad 2,5 miliona złotych.

Niestety, pomimo zatrzymania części sprawców, ataki na Polaków pod pretekstem różnych oszustw nadal mają miejsce. Dlatego warto pamiętać o ostrożności wobec wiadomości SMS i być czujnym w przypadku podejrzanych komunikatów. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości, zaleca się kontaktowanie się z firmą bezpośrednio poprzez oficjalne kanały komunikacji, aby potwierdzić prawdziwość informacji. Oszuści nieustannie szukają nowych sposobów na wyłudzenie pieniędzy, dlatego ważne jest, aby być świadomym zagrożeń i chronić swoje finanse.

Znajdziesz nas też tutaj
Bank Spółdzielczy w Lubartowie, ul. Lubelska 95, 21-100 Lubartów Copyright © 2024. Wszystkie prawa zastrzeżone