Wakacje kredytowe
Ustawowe „wakacje kredytowe”
Od dnia 1 sierpnia 2022 roku można zawiesić spłatę rat kredytu hipotecznego i skorzystać z tzw. „ustawowych wakacji kredytowych”.
Szczegóły poniżej.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001488/O/D20221488.pdf
Na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (dalej „Ustawa”) przysługuje prawo do złożenia wniosku o zawieszenie spłaty rat kredytu hipotecznego, jeśli:
- kredyt jest udzielony w walucie polskiej (UWAGA! uprawnienie to nie dotyczy kredytów indeksowanych lub denominowanych do waluty innej niż waluta polska),
- umowa została zawarta przed dniem 1 lipca 2022 roku, a termin jej zakończenia przypada po upływie 6 miesięcy od tej daty,
- wraz z wnioskiem zostanie złożone oświadczenie, że zawieszenie dotyczy umowy zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.
Wówczas Bank:
- od dnia wpływu wniosku do Banku, w okresie zawieszenia spłaty rat kredytu, nie będzie pobierał płatności wynikających z umowy o kredyt, tj. rat kapitałowo-odsetkowych lub odsetkowych oraz pozostałych opłat i prowizji wynikających z umowy, z wyjątkiem powiązanych z nią opłat z tytułu ubezpieczeń,
- w terminie 21 dni od dnia wpływu wniosku poinformuje o otrzymaniu wniosku oraz o jego realizacji,
- po ustaniu okresu zawieszenia spłaty rat kredytu wyśle aktualny harmonogram jego spłaty,
- nie pobierze żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku,
- przekaże do Biura Informacji Kredytowej S.A. dane o zawieszeniu spłaty rat kredytu i wydłużonym okresie kredytowania, powstałym w wyniku tego zawieszenia.
Informacje dotyczące wniosku o zawieszenie spłaty kredytu:
- wniosek przysługuje wyłącznie w stosunku do jednej umowy o kredyt hipoteczny, zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy; konieczne jest złożenie wraz z wnioskiem oświadczenia, że dotyczy on umowy zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy (oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń),
- wniosek powinien być podpisany przez wszystkich współkredytobiorców,
- wniosek można złożyć:
− pisemnie – osobiście w Placówce Banku,
− przesyłką pocztową – wniosek podpisany przez wszystkich współkredytobiorców należy wysłać na adres 21-100 Lubartów, ul. Lubelska 95 lub na adres Placówki Banku (wykaz adresów Placówek znajduje się na stronie Banku www.bslubartow.pl),
− elektronicznie – na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., wyłącznie gdy załączony do maila Wniosek opatrzony jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym wszystkich współkredytobiorców,
− za pośrednictwem bankowości elektronicznej – skan lub zdjęcie podpisanego przez wszystkich współkredytobiorców wniosku poprzez funkcjonalność wiadomości/wyślij wiadomość/dołącz załącznik,
- za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wpływu wniosku do Banku w przypadku wniosków złożonych przesyłką pocztową; Wnioski składane elektronicznie lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej Bank traktuje jako przyjęte w danym dniu w przypadku złożenia ich do godziny 14.00 w dni robocze. Złożone po godzinie 14.00 traktowane będą jako przyjęte następnego dnia roboczego,
- na jednym wniosku można zawnioskować o zawieszenie spłaty kilku rat kredytu, początek pierwszego okresu zawieszenia rozpoczyna się z dniem doręczenia do Banku wniosku, nie wcześniej jednak niż dnia 1 sierpnia 2022 roku,
- maksymalny okres, na jaki można zawnioskować o zawieszenie spłaty rat kredytu, wynosi:
- 2 miesiące (2 raty) – w okresie 1 sierpnia 2022 roku – 30 września 2022 roku,
- 2 miesiące (2 raty) – w okresie 1 października 2022 roku – 31 grudnia 2022 roku,
- 1 miesiąc (po 1 racie) – w każdym kwartale w okresie 1 stycznia 2023 roku – 31 grudnia 2023 roku,
- zawieszenie spłaty kredytu nie dotyczy rat wymagalnych na moment złożenia wniosku,
- zawieszenie spłaty rat kredytu powoduje przedłużenie okresu kredytowania oraz wszystkich terminów przewidzianych w umowie o zastosowany okres zawieszenia spłaty rat kredytu (bez konieczności aneksowania umowy),
- w każdym momencie istnieje możliwość rezygnacji ze złożonego wniosku,
- jeśli wcześniej na wniosek kredytobiorcy, Bank zawiesił już w całości albo w części spłatę zobowiązań z tytułu umowy o kredyt na warunkach innych niż określone w ww. Ustawie, termin tego zawieszenia ulega skróceniu z mocy prawa z dniem doręczenia do Banku wniosku o zawieszenie spłaty rat kredytu na podstawie Ustawy,
- w przypadku korzystania ze wsparcia w ramach pomocy udzielanej przez Fundusz Wsparcia Kredytobiorców, na mocy postanowień ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, złożenie wniosku o zawieszenie spłaty rat kredytu hipotecznego skutkuje zawieszeniem przekazywania ww. wsparcia na rachunek spłaty kredytu, wsparcie ulegnie wznowieniu po ustaniu okresu zawieszenia spłaty rat kredytu.
Masz pytania:
Zapraszamy do kontaktu z naszymi pracownikami, którzy udzielą szczegółowych wyjaśnień.
Dokumenty do pobrania:
Wnioski można składać od 29.07.2022 r.