Rachunki VAT i mechanizm podzielonej płatności
Z dniem 1 lipca 2018 r. zacznie obowiązywać ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 62) wprowadzająca mechanizm podzielonej płatności tzw. Split Payment.
Co to oznacza?
Bank Spółdzielczy w Lubartowie ma obowiązek założenia do dnia 01 lipca 2018 r. każdemu przedsiębiorcy posiadającemu rachunek rozliczeniowy w PLN, specjalnego rachunku bankowego - tzw. rachunku VAT. Rachunek VAT, to nowy rodzaj rachunku, służący do przechowywania środków pochodzących z podatku VAT.
Bank automatycznie otworzy jeden rachunek VAT dla każdego Klienta posiadającego w Banku jeden lub więcej rachunków rozliczeniowych w PLN, nawet jeżeli ten nie rozlicza podatku VAT. Otwarcie i prowadzenie rachunków VAT nie wymaga aneksowania dotychczasowych umów lub zawierania odrębnej umowy. Bank Spółdzielczy w Lubartowie nie pobiera opłat i prowizji z tytułu otwarcia i prowadzenia rachunku VAT.
Na wniosek Klienta posiadającego więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy, Bank może otworzyć kolejne rachunki VAT.
UWAGA: Zgodnie z ustawą mechanizm podzielonej płatności nie dotyczy Klientów indywidualnych.
Od 01 lipca 2018 r. Klienci Banku posiadający rachunki rozliczeniowe będą mogli wykonać przelew korzystając z dwóch opcji:
- dotychczasowym sposobem,
- wykorzystując mechanizm podzielonej płatności, płacąc za fakturę zawierającą płatność podatku VAT.
Mechanizm podzielonej płatności (MPP)
Mechanizm dotyczy tylko rozliczeń między przedsiębiorcami i płatności za towary lub usługi realizowane przelewem (bez transakcji gotówkowych i płatności kartą).
MPP ma zastosowanie tylko do faktur VAT z wykazanym podatkiem VAT. Nie można dokonać zapłaty w ramach MPP za faktury dokumentujące czynność zwolnioną z VAT lub ze stawką VAT 0,00 %. Oznacza to, że płatność MPP będzie możliwa, gdy na fakturze będzie uwidoczniona kwota netto oraz kwota podatku VAT, obliczona według stawki obowiązującej dla danej transakcji (z wyłączeniem stawki 0,00%).
MPP ma zastosowanie tylko do płatności dokonywanych w złotych. Nie jest możliwe dokonanie płatności MPP w walucie obcej. Podatek VAT zawsze musi być na fakturze VAT wykazany w walucie PLN.
Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności nie jest obowiązkowe. Jeżeli jesteś nabywcą – sam zdecydujesz, jak rozliczyć się z dostawcą.
Dzięki temu mechanizmowi:
- wpływy z tytułu podatku od towarów i usług będą bardziej stabilne,
- ograniczone zostanie zjawisko unikania płacenia podatku VAT.
Przelewy w ramach mechanizmu podzielonej płatności:
Realizując przelew w mechanizmie podzielonej płatności (MPP), należy podać kwotę brutto płatności, a w polach dodanych do dotychczasowego formularza przelewu, wpisać kwotę VAT danej płatności, NIP wystawcy faktury oraz nr faktury VAT.
Bank wyśle płatność podzieloną z rachunku rozliczeniowego w kwocie brutto, jednocześnie przeksięgowując na rachunek rozliczeniowy podaną kwotę VAT z rachunku VAT (do wysokości środków dostępnych na tym rachunku).
Bank odbierający przelew w mechanizmie podzielonej płatności, zaksięguje kwotę brutto na wskazanym w przelewie rachunku odbiorcy, a następnie kwotę VAT przekaże na rachunek VAT, powiązany z danym rachunkiem rozliczeniowym przedsiębiorcy.
Typy transakcji realizowane w MPP:
- zapłata podatku VAT na rachunek Urzędu Skarbowego,
- zapłata pojedynczej faktury w kwocie podatku VAT ( UWAGA: nie ma możliwości dokonania płatności zbiorczych za wiele faktur jednym przelewem),
- przeksięgowanie środków pomiędzy rachunkami VAT prowadzonymi w tym samym banku,
- przeksięgowanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy, powiązany z tym rachunkiem – wyłącznie na podstawie decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego,
- dokonanie zwrotu podatku VAT z Urzędu Skarbowego korekta/zwrot przelewu (błędnie otrzymanego w mechanizmie podzielonej płatności) zostanie on zaksięgowany na ten rachunek.